Forsker: Husk lærernes psykiske arbejdsmiljø, når I åbner skolerne

Skolel__rer_Jens_N__rgaard_Larsen_Ritzau_Scanpix
Foto: Jens Nørgaard/Larsen Ritzau Scanpix
Lærernes arbejdsmiljø risikerer at blive stærkt presset, når skolerne åbner igen, advarer en forsker, som har fulgt lærernes arbejdsmiljø siden foråret.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Folkeskolen.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Det er endnu uvist, hvornår skolerne får lov til at byde elever og lærere velkommen tilbage. Men når det sker, er det vigtigt at være opmærksom på, at det kan få enorm betydning for lærernes psykiske arbejdsmiljø.

Sådan lyder det fra lektor på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, Kirsten Nabe-Nielsen, der har fulgt lærernes arbejdsmiljø siden første genåbning af skolerne tilbage i maj i et forskningsprojekt, der er blevet til i samarbejde med Danmarks Lærerforening.

LÆS OGSÅ: Vores uddannelser er i verdensklasse - men der er et aber dabei

Via en spørgeskemaundersøgelse har hun spurgt lærerne til en række parametre, der påvirker deres arbejdsmiljø á tre omgange. I juni svarede en tredjedel af deltagerne, at deres psykiske arbejdsmiljø faktisk var blevet bedre under corona, men det er ikke længere tilfældet i slutningen af november.

LÆS OGSÅ: Top 10: Kommuner med flest kritiske smileys fra Arbejdstilsynet

Mens der stadig var en del positive svar i målingerne i maj og juni, så ser forskerne nu en langt større andel, der fx frygter at blive smittet og bringe smitte med hjem.

- Ligesom der også er kommet en større andel, der oplevede et forværret psykisk arbejdsmiljø, og at sammenholdet med kollegaerne er blevet forværret, fortæller Kirsten Nabe-Nielsen.

Læs hele historien på Folkeskolen.dk.

GDPR