Sygeplejersker i fælles opråb: Vi går grædende hjem og patient­ sikkerheden er helt væk

20170904-171549-3-1920x1281we
Patientsikkerheden er væk, og arbejdsmiljøet er lige til rotterne på Akutmodtagelsens skadeteam på Herlev Hospital, mener seks sygeplejersker. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Patientsikkerheden er væk, og arbejdsmiljøet er lige til rotterne på Akutmodtagelsens skadeteam på Herlev Hospital. Det fortæller seks sygeplejersker i et fælles opråb til ledelsen. Tillidsfolk, Dansk Sygeplejeråd og ledelsen har holdt flere krisemøder om situationen.

Denne artikel blev publiceret 17/9 og har tidligere været bag abonnement. Vi vil være glade for, at du overvejer at tegne abonnement på A4 Arbejdsliv eller A4 Arbejdsmiljø.

Patientsikkerheden er helt væk.

Så markant er udmeldingen fra seks sygeplejersker fra Akutmodtagelsen på Herlev Hospital.

Sygeplejerskerne, der arbejder i akutmodtagelsens skadeteam, har fået nok af dårlig ledelse, konstante forandringer, voldsom overbelægning og kolleger, der går grædende hjem.

LÆS OGSÅ: Dansk Sygeplejeråd: Derfor er arbejdsmiljøet en tikkende bombe under sundhedsvæsenet

Situationen er nu så alarmerende, at de seks sygeplejersker har valgt at gå til A4 Arbejdsmiljø med historien. Sygeplejerskerne ønsker at være anonyme af frygt for at blive fyret. Det ønske har vi imødekommet.

- Det er en fuldstændig håbløs situation på afdelingen. Vi er flere, der er gået grædende hjem. Nogle oplever hjertebanken, andre kvalme og mavepine, når de møder på job. Flere er sygemeldt, og patientsikkerheden er helt væk, fortæller en sygeplejerske.

Det betændte arbejdsmiljø begyndte for mere end halvandet år siden, hvor en daværende afdelingssygeplejerske i skadeteamet sagde op. Hun kunne ikke længere stå inde for patientbehandlingen og det arbejdsmiljø, hendes medarbejdere mødte ind til.

Derefter kom en anden afdelingssygeplejerske til, som senere blev forflyttet, og i forrige uge kastede en tredje afdelingssygeplejerske – der var konstitueret – så håndklædet i ringen.

16 kolleger med mange års erfaring sagde op på kort tid, og det førte til, at en masse kompetencer røg ud med badevandet. Det efterslæb kæmper de tilbagevendende sygeplejersker med, fortæller de. Derudover er der flere langtidssygemeldinger.

Ledelse: Går ikke på kompromis med patientsikkerhed

- Vi har forsøgt at råbe den øverste ledelse i Akutmodtagelsen op. Vi fortalte, at en masse havde sagt op på grund af dårlig ledelse. Den øverste ledelse mente ikke, at det drejede sig om ret mange, og de tillagde det ikke stor værdi, at de, der sagde op, havde specialeoverbygning, fortæller en sygeplejerske til A4 Arbejdsmiljø.

Den øverste ledelse i Akutmodtagelsen er ærgerlig over sygeplejerskernes oplevelser, men de vurderer ikke, at patientsikkerheden er i fare.

- I Akutmodtagelsen går vi hver dag på arbejde med et fælles mål om at yde den bedst mulige pleje og behandling til patienterne, og derfor er vi som ledelse selvfølgelig kede af, at en gruppe af vores medarbejdere oplever, at forholdene på vores arbejdsplads ikke er, som de skal være.

- Vi vil gerne slå fast, at vi ikke går på kompromis med patientsikkerheden. Vi arbejder hele tiden i tæt dialog med vores patientsikkerhedsgruppe, arbejdsmiljøudvalg og afdelingens medarbejderudvalg for at sikre vores patientforløb og arbejdsmiljø, for det er selvfølgelig en af vores vigtigste opgaver, skriver overlæge Lisbet Ravn og ledende oversygeplejerske Susanne Juul i et skriftligt svar.

Vi har flere gange oplevet at have så sindssygt travlt, at vi flere gange har måttet behandle livstruende patienter ude på gangen, fordi der ikke var plads på stuerne
Anonym sygeplejerske, Akutmodtagelsen, Herlev Hospital

Ledelsen fortæller også, at de mange forandringer i skadeteamet skyldes, at ledelsen er i gang med at forberede en flytning af Akutmodtagelsen. Til næste år rykker afdelingen nemlig ind i hospitalets nye Fælles Akutmodtagelse, og det har betydet organisatoriske ændringer.

Patient i livsfare behandlet på gangen

Ikke desto mindre oplever de seks sygeplejersker ikke, at der er nok kolleger med de nødvendige kompetencer. Det kommer blandt andet til udtryk på aftenvagter, hvor der under normale omstændigheder skal være otte sygeplejersker på vagt for at dække alle arbejdsfunktioner.

Men ifølge sygeplejerskerne er det mere reglen end undtagelsen, at de kun er fire, hvoraf kun tre er uddannet til de funktioner, de skal varetage. Derudover kæmper skadeteamet med massiv overbelægning og patienter, der vælter ind.

LÆS OGSÅ: Ny national arbejdsmiljøstrategi på vej: Sådan vil aktører undgå fortidens synder

Sygeplejerskerne er ofte ude for voldsomme oplevelser. 

- Jeg har mødt ind til en fuld akutmodtagelse med kraftig overbelægning, hvor vi kun var fire sygeplejersker, hvoraf kun to havde de rette kompetencer til at varetage patienterne. Vi har flere gange oplevet at have så sindssygt travlt, at vi flere gange har måttet behandle livstruende patienter ude på gangen, fordi der ikke var plads på stuerne, siger sygeplejersken og fortsætter:

- På gangen har vi måttet overvåge patiententer, måle patienters puls, blodtryk og iltmætning. Man skal handle meget hurtigt, hvis man skal nå at redde så ilde tilredte patienter, og så hjælper det ikke, at man står ude på en gang.

Akutmodtagelsen inddeler patienterne i farver, alt efter hvor alvorlige deres skader er. Det hænder,  at patienter, der har ligget på gangen og kæmpet for livet, har været 'rød', og det vil sige i akut livsfare.

I yderste konsekvens kan patienten dø. Hvis de bløder i hjernen, og vi ikke opdager det, kan de dø af det
Anonym sygeplejerske, Akutmodtagelsen, Herlev Hospital

Selvom behandling af patienter på gangen er voldsomme hændelser, sker der også andre fejl, fordi personalet har for travlt.

Eksempelvis bliver patienter med hjernerystelse og indre blødninger nogle gange ikke observeret i et omfang, der er nødvendigt, fortæller en sygeplejerske.

- I yderste konsekvens kan patienterne dø, hvis vi ikke observerer dem tilstrækkeligt. Det er livstruende med blødninger i hjernen. Vi har også eksempler på, at patienter venter op til seks timer i venteværelset og til sidst vælger at gå hjem, selvom de har alvorlige skader. Vi har også haft gamle damer, der er faldet om i venteværelset, fordi de har ventet fire timer på at få syet en flænge i hovedet, siger sygeplejerskeren.

Flere krisemøder

Medarbejderrepræsentanter har holdt flere møder med ledelsen om den kaotiske situation. Dansk Sygeplejeråd har også været indkaldt til flere krisemøder. Endnu er der ikke fundet en løsning på de massive problemer.

- Det er selvfølgelig en bekymrende situation, og i Dansk Sygeplejeråd er vi meget optaget af sygeplejerskernes arbejdsmiljø. Vi er involveret i den konkrete sag, og det er primært vores tillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant, som er i dialog med sygeplejerskerne og ledelsen for at finde frem til løsninger, siger Kristina Robins, formand for Danske Sygeplejeråd i Kreds Hovedstaden.

 Coronasituationen har de seneste måneder betydet øget travlhed i skadeteamet. Det koster tid og kræfter, da patienter skal podes, og sygeplejersker skal iføre sig værnemidler, mener Akutmodtagelsens ledelse.

- Når det er sagt, tager vi det naturligvis alvorligt når medarbejdere henvender sig med bekymringer, og derfor er vi i tæt dialog med både tillidsfolk og Dansk Sygeplejeråd, så vi sikrer de bedst mulige forhold i Akutmodtagelsen både for patienter og personale, skriver Lisbet Ravn og Susanne Juul i en fælles udtalelse.

Akutmodtagelsen på Herlev Hospital

Akutmodtagelsen på Herlev Hospital består af tre enheder:

  • Medicinsk team
  • Kirurgisk team
  • Skadeteam (hvor de seks sygeplejersker arbejder)

I skadeteamet behandles patienter inden for følgende specialer:

  • Ortopædkirurgi (sygdomme i knogler, sener og led)
  • Kardiologi (sygdomme i hjertet og kredsløb)
  • Alvorlige ulykker og traumer
  • Mindre småskader

Akutmodtagelsen behandler ca. 97.000 patienter om året.​​ Til næste år rykker Akutmodtagelsen ind i hospitalets nye Fælles Akutmodtagelse, hvor de tre teams bliver brudt ned til to.

GDPR