Hver fjerde unge madbud udsat for arbejdsulykke det seneste år

madbud
Hver fjerde unge madbud har været ude for en arbejdsulykke, viser en ny undersøgelse. Genrefoto. Foto: NFA
Ny rapport tyder på højt antal arbejdsulykker for unge, der tager arbejde via digitale tjenester. En særlig type platformsarbejde har dobbelt så høj risiko for seksuel chikane, fremgår det.

Bestiller du pizza oftere end hver tredje måned, har du højst sandsynligt mødt et madbud, der har været ude for en arbejdsulykke.

Det er nemlig én ud af fire unge platformsarbejdere, der har været udsat for en arbejdsulykke i løbet af det seneste år.

Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

LÆS OGSÅ: Hummelgaard efter kritisable arbejdsforhold i Nemlig.com: 'Arbejdstilsynet læser også avis'

Her angiver 24,5 procent, der udfører madudbringning, flytning eller andre transportopgaver - eksempelvis for en tjeneste som Wolt, Just-Eat eller Mover - at de har oplevet én eller flere arbejdsulykker.

For de unge, der har udført håndværksopgaver, rengøring, børnepasning og havearbejde - eksempelvis for tjenester som HappyHelper og Hilfr - er tallet 20 procent.

Til sammenligning er det cirka 10 procent af alle unge i befolkningen, der oplever en arbejdsulykke på et år.

Algoritme-arbejdsgiver skaber tvivl om ansvar

Rapporten, der er udarbejdet i forbindelse med RADAR-projektet, peger også på, at de digitale platforme udfordrer den traditionelle to-sidede relation på arbejdsmarkedet - nemlig den mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

RADAR-projektet handler om forskning i risici og arbejdsmiljø blandt unge på de nye digitale arbejdsmarkeder.

Beskæftigelsesrelationen, der opstår, når du bestiller en rullekebab fra dit tømmermændsleje på sofaen, er nemlig flersidig.

Den udgøres af tre til fem aktører, hvoraf minimum én af aktørerne er en digital platform. En god del af ledelsesansvaret - eksempelvis at matche og sortere arbejdsopgaver mellem arbejdstagere - er uddelegeret til en algoritme.

LÆS OGSÅ: Arbejdstilsynet skærer igennem: Nemlig.com er arbejdsgiver for chauffører

Det skaber en uigennemskuelig struktur, som de unge har svært ved at navigere i, konkluderer forskerne. Derfor mangler de unge indsigt i, hvem der har ansvaret for flere forhold i deres arbejdsliv - herunder arbejdsmiljøet.

De arbejdsmiljøproblemer, som de unge fortæller om, er særligt psykosociale, såsom sammensmeltning af arbejde og privatliv, og savnet af kolleger.

Tyder på flere trusler og krænkelser

Undersøgelsen tyder også på, at de unge platformsarbejdere bliver udsat for trusler i højere grad end andre unge.

En ud af otte unge, der bringer mad ud, fortæller, at de er blevet truet med vold. På det ordinære arbejdsmarked er det gennemsnitligt én ud af 12.

Og det er ikke kun trusler, som flere bliver udsat for. Mængden af uønskede seksuelle tilnærmelser forekommer meget hyppigere for én bestemt gruppe af unge.

LÆS OGSÅ: Wolt-bude skal miste et ben, før de får erstatning

På det klassiske arbejdsmarked er det omkring hvert 14. unge, der oplever seksuel chikane, men når det kommer til unge, der via en platformstjeneste arbejder med babysitting og rengøring, er det hver syvende.

- Selv om vi skal være påpasselige med at tolke på disse sammenligninger, så tyder resultaterne fra denne pilotundersøgelse på, at unge på digitale platforme på nogle områder er mere udsatte i deres arbejde, siger Johnny Dyreborg, seniorforsker på NFA.

Dermed tyder det på, at risikoen for at blive udsat for seksuelle krænkelser er dobbelt så stor, hvis du som ung arbejder i kunders private hjem.

Johnny Dyreborg understreger dog, at resultaterne er foreløbige.

Forskere foreslår kundeansvar

Undersøgelsen er en pilotundersøgelse, der vil blive fulgt op med en mere udførlig analyse, oplyser NFA.

Men allerede nu har forskerne bag udmøntet en række anbefalinger.

Forskere anbefaler, at den kunde, som opretter en arbejdsopgave på en platform, skal specificere risici og belastninger ved at udføre den.

Hvis opgaven indebærer tunge løft, bør kunden estimere vægten og omfang, risikable arbejdsstillinger og eventuelt om opgaven kræver særlige hjælpemidler eller kemikalier.

Det foreslås også, at kunderne skal forpligtes til at stille ordentligt og tilstrækkeligt udstyr til rådighed. Hvis der eksempelvis skal vaskes gulv, skal gulvmoppen kunne justeres i højden, og hvis der er kemikalier involveret, er det kundens ansvar at tilbyde korrekte værnemidler.

Rapporten kan læses i sin helhed her.

GDPR