Seniorforsker: Nye veje skal gøre op med krænkelser på digitale platforme

johnnyDyreborg3
Seniorforsker på NFA, Johnny Dyreborg, håber, at der med kampagnen kommer større opmærksomhed på unges digitale arbejdsmiljø. Foto: Søren Svendsen/pressefoto
NFA sætter gang i kampagne, der retter fokus på arbejdsmiljøet for unge, der arbejder digitalt.

Influencere, gamere og platformsarbejdere, der arbejder alene bag en skærm, risikerer trusler og chikane fra følgere og kunder.

Det er typisk unge mennesker, der har fået deres ilddåb på et arbejdsmarked, der er digitaliseret og mindre reguleret end det traditionelle.

Derfor skal en ny kampagne, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) står bag, nu sætte fokus på de unges arbejdsmiljø. 

LÆS OGSÅ: Arbetsmiljöverket i Sverige: Wolt-bude er lønmodtagere, og de skal sikres et forsvarligt arbejdsmiljø

Konkret går kampagnen ud på, at bloggeren Alexandra Steffensen skal lave forskelligt indhold, der skal sætte fokus på krænkende handlinger fra følgere på sociale medier. 

Nye og utraditionelle veje

En anden influencer, der kalder sig ’Guld-Dennis’, har produceret videoen ’Tænk, hvis det var omvendt’. Videoen retter fokus på de unge, der tilbyder udbringning af fastfood eller rengøringshjælp på digitale platforme, og som oplever krænkelser og chikane i deres arbejde.

Seniorforsker på NFA, Johnny Dyreborg, håber, at der med kampagnen kommer større opmærksomhed på de unges arbejdsmiljø.

”Fælles for disse platformsarbejdere, youtubere, gamere mv. er, at den til tider meget rå tone og krænkende adfærd på de sociale medier, er blevet en del af deres arbejdsliv. Med dette projekt prøver vi at finde nye, og nogle vil nok tænke utraditionelle, veje til at forebygge disse krænkelser,” siger seniorforskeren.

Læs mere om kampagnen her.

GDPR