Nyt påbud skal få flere til at løse arbejdsmiljøproblemer selv. Men kun få er i stand til det

20181012-181358-2-1920x1281we
En del virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har anmodet om at anvende interne kompetencer til at løse et arbejdsmiljøproblem. En del har fået nej fra Arbejdstilsynet. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
På trods af, at relativt få virksomheder med nyt kompetencepåbud har fået lov til at løse arbejdsmiljøproblemer selv, glæder ekspert sig over den første opgørelse over det nye påbud fra Arbejdstilsynet. Godt, at tilsynet ikke blåstempler alt, lyder det.

Med et nyt såkaldt kompetencepåbud fra Arbejdstilsynet har virksomheder fået mulighed for selv at udbedre arbejdsmiljøproblemer ved at opbygge og anvende intern arbejdsmiljøviden.

Det er der bare ikke mange virksomheder, der har benyttet sig af indtil videre. Og hovedparten af dem, der har anmodet tilsynet om at få lov til det, har fået en blank afvisning.

Arbejdstilsynet har således siden 1. april 2021, hvor kompetencepåbuddet erstattede rådgivningspåbuddet, og frem til 30. juli udstedt 85 kompetencepåbud.

LÆS OGSÅ: Ekspert undrer sig: Ansatte med få dages uddannelse skal løse komplekst arbejdsmiljøproblem

Ni ud af de 85 virksomheder, der har fået påbuddet, har anmodet om at få lov til opbygge interne kompetencer for at løse deres arbejdsmiljøproblem, men kun to virksomheder har fået accept fra Arbejdstilsynet til at gøre det. Alle virksomheder er enten tilknyttet bygge- og anlægsbranchen eller industrien.

Det fremgår af en aktindsigt, A4 Arbejdsmiljø har fået fra tilsynet.

Ekspert: Påbud tages alvorligt

De første resultater glæder Anders Kabel, der er mangeårig arbejdsmiljøekspert og formand for paraplyorganisationen AM-PRO (forening for arbejdsmiljøprofessionelle).

- Det tyder på, at Arbejdstilsynet tilsyneladende tager påbuddet alvorligt, og at der skal være reelle kompetencer bag, hvis man som virksomhed skal have lov til at bruge intern viden til at løse et arbejdsmiljøproblem, siger han og fortsætter:

- Det tyder ikke på, at man bare blåstempler alle ansøgninger fra virksomhederne. Det er positivt, at Arbejdstilsynet forholder sig kritisk til, hvilke kompetencer virksomhederne vurderer, at de kan og vil opbygge.

Når virksomheder får et kompetencepåbud fra Arbejdstilsynet, har de tre muligheder for at løse et arbejdsmiljøproblem og forebygge, at det sker igen i fremtiden.

Flere krav

De kan benytte en intern arbejdsmiljørådgiver, hyre en ekstern, som var kutymen under det tidligere rådgivningspåbud, eller de kan opbygge og anvende interne kompetencer. Det sidste stiller dog mange krav til virksomheden.

For det første skal en virksomhed i en detaljeret plan melde ind til Arbejdstilsynet, hvordan den vil bærer sig ad.

Eksempelvis ved at ansætte en arbejdsmiljøkonsulent og beskrive vedkommendes kompetencer. Dernæst skal virksomheden beskrive, hvordan den vil forankre de nye kompetencer i det fremadrettede arbejdsmiljøarbejde.

Hvis Arbejdstilsynet ikke accepterer en virksomheds plan for at opbygge egne kompetencer, skal virksomheden hyre en ekstern arbejdsmiljørådgiver for at løse arbejdsmiljøproblemet.