Ny tendens i USA: Ansatte overvåges gennem computeren
Ansatte hos store amerikanske virksomheder oplever i stigende grad, at deres chef overvåger dem via computeren på jobbet.
Otte ud af de ti største virksomheder i USA overvåger deres medarbejderes effektivitet, viser en stor kortlægning, som avisen New York Times har lavet.
LÆS OGSÅ: Arbejdspsykolog: Amazon-lignende overvågning kan bruges konstruktivt
Ifølge avisen kan det, som arbejdsgiveren betragter som værende pauser, betyde, at medarbejderen bliver trukket i løn eller i værste tilfælde mister jobbet.
Mens det tidligere har været et fænomen, der var særligt udbredt i lavtlønsjob, hvor store virksomheder som Amazon har målt på deres lagerarbejderes effektivitet, har det nu spredt sig til også at omfatte ansatte inden for mere løntunge job i blandt andre finans- og advokatbranchen.
Her kan chefer via overvågningsværktøjer installeret på computeren måle på, hvor meget medarbejderen arbejder via skærmen, ligesom de også kan følge med i antallet af telefonopkald og tiden brugt på at læse og besvare e-mails.
New York Times har talt med en række kilder, der beskriver overvågningen som "ydmygende" og "giftigt", mens nogle ligefrem frygter at gå på toilettet i arbejdstiden.
En af kilderne er Carol Kreamer, der i mange år har arbejdet som leder i finanssektoren. Hun fortæller blandt andet, at hun har oplevet at blive skåret i løn, fordi hun havde udført arbejde, som de digitale overvågningsværktøjer ikke kunne følge med i. Altså alt det arbejde, der ikke skete via computeren, som blandt andet at tale med kolleger eller skrive noter i hånden.
"Man formodes at være et betroet medlem af sit team, men der var aldrig nogen tillid til, at man arbejdede for teamet," siger Carol Kreamer til avisen.