Chauffører hos Nemlig.com og Coop tisser i kasser og poser

20160226-163109-3-1920x1045we__1_
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Chauffører hos Nemlig.com og Coop Mad har i flere tilfælde tisset i flasker, poser eller tomme kasser.

Når tissetrangen melder sig hos chauffører fra Nemlig.com og Coop Mad er både tomme kasser, poser og plastikflasker blevet brugt som toilet.

Det viser interne e-mails, billeder og kundehenvendelser fra de to virksomheder, som Politiken er i besiddelse af. Avisen har også talt med 15 chauffører, vognmænd og ansatte hos de to virksomheder, som bekræfter problemet. De fortæller, at stort tidspres på ruterne samt dårlige toiletfaciliteter på ruterne i særligt København er det, der får chaufførerne til at ty til de alternative toiletbesøg.

LÆS OGSÅ: Nemlig-selskab kan få ny chance i kommuner: Fru Hansens tryghed kan opveje hensynet til arbejdsmiljøet

Chaufførerne fortæller, at problemet har været større under coronanedlukningen, fordi mange caféer og offentlige toiletter har været lukket.

Politiken kender til 17 tilfælde, hvor der har været tom returemballage, der har været urin i. Fødevarestyrelsen oplyser til Politiken, at det er uacceptabelt at bruge kasser, poser og flasker som toilet.

Coop Mad anerkender problemet og beklager over for Politiken, at det har fundet sted.

'Vi har de seneste 3 år oplevet 6 kasser, der er returneret med noget, der lignede urin. Det skal ses i sammenhæng med, at vi årligt har over 3 millioner kasser gennem vores system. Men det er selvfølgelig 6 kasser for meget, det må ikke forekomme, og det beklager vi, skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, i et skriftligt svar til avisen.

Det er selskabet Mover, der er underleverandør for Coop Mad. Og her skriver adm. direktør Martin Christian Hansen, at virksomheden tager problemet 'meget alvorligt'. 

Nemlig.com afviser kritikken.

'Hvis transportemballage benyttes til at urinere i, er det helt åbenbart, at der er tale om en bevidst handling for at skade arbejdsgiveren (vognmanden) og/eller dennes kunde (netforretningen), hvilket vil være udløst af en individuel uoverensstemmelse eller ønske om at drive en generel hetz', skriver Nemlig.com til Politiken. Onlinegiganten understreger samtidig, at en chauffør vil blive øjeblikkeligt bortvist og eventuelt også politianmeldt, hvis vedkommende tisser i transportemballagen.

GDPR