Ny undersøgelse:
Offentligt kontoransatte og rengøringsfolk har mere sygefravær end privatansatte

kontorogreng__ring
Når offentligt ansatte har mere sygefravær, skyldes det blandt andet, at offentlige arbejdspladser ikke afskediger langtidssyge lige så hurtigt, forklarer ekspert i sygefravær. Foto: Peter Clausen / Casper Christoffersen / Ritzau Scanpix arkiv
13. maj 2019 15.56
Der er stor forskel på sygefraværet, selvom man sammenligner ansatte med samme arbejdsopgaver, viser ny analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening.

Kontorarbejdere og rengøringsassistenter i det offentlige har i gennemsnit markant mere sygefravær end privatansatte med samme jobfunktioner. Det viser en ny analyse, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har lavet på udtræk af tal fra Danmarks Statistik.

- Vi kan se, at der er en væsentlig forskel og dermed også et potentiale til at nedbringe sygefraværet i det offentlige, siger Katrine Nordbo Jakobsen, som er chefkonsulent i DA, til A4 Arbejdsmiljø.

Ifølge analysen har offentligt ansatte, som udfører rengøringsarbejde, 14 sygedage om året mod 8 sygedage for privatansatte med samme jobfunktion.

For ansatte med kontorarbejde er gennemsnittet ti sygedage i det offentlige mod syv dage i det private.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

logo

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden, tendenser, analyser og indblik i sager om arbejdsmiljø på danske arbejdspladser

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Arbejdsmiljø
Allerede abonnent?

Glemt kodeord