KL: Det bør ikke være kommunernes opgave at tjekke ansattes boligforhold

Leon_Sebbelin_borgmester_Lejre_Radikale_formand_Kultur_Erhverv_og_Planudvalget_KL_1650_px
Foto: Pressefoto KL
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

IGENNEM DEN SENESTE TID har A4 bragt flere artikler om vandrende arbejdstagere, der har fået stillet kummerlige overnatningsmuligheder til rådighed af deres arbejdsgivere - og i den forbindelse sat fokus på den tilsynsopgave kommunerne midlertidigt løser for at forebygge covid-smitte. Men i artiklerne bliver der tegnet et billede af den kommunale indsats, som ikke er repræsentativt.

LÆS OGSÅ: I pænt Københavner-kvarter bor polske arbejdere tæt sammen: 'Smitten kan sprede sig hurtigt her'

Der skal imidlertid ikke herske nogen tvivl om, at vi ikke skal have sundhedsfarlige boliger i Danmark, og at vi skal gøre, hvad vi kan for at forebygge covid-smitte. Men vi tænker ikke, at dén opgave på den længere bane bør ligge i kommunerne. Det er en grundlæggende arbejdsmarkedspolitisk diskussion, som det ikke er hensigtsmæssigt, at kommunerne fremadrettet har en rolle i.

KL gik i efteråret 2020 i dialog med regeringen omkring tiltag, der kunne forebygge covid-smitte blandt vandrende arbejdstagere. Det blev indledningsvist aftalt, at kommunerne skulle uddele informationsmaterialer i mødet med vandrende arbejdstagere og søge at forebygge corona-smitte inden for gældende lovgivning.

LÆS OGSÅ: Coronakontrol skærpes: Vi skal forhindre coronasmitte fra udenlandske arbejdere

Det var dog tydeligt, at der ikke var lovhjemmel til at løfte opgaven i kommunerne, og fra februar 2021 trådte der en ny midlertidig lov i kraft med en indbygget solnedgangsklausul.

Kommunerne påtog sig opgaven på baggrund af den ekstraordinære situation, pandemien udgjorde, med udgangspunkt i, at det ikke var en permanent løsning.

Nye tider

Ud over at pandemiens alvor er begyndt at stilne af, er opgaven nu afgrænset til boliger, der ikke lever op til overenskomstmæssige forhold. Men det er ikke en opgave for kommunerne at føre tilsyn med dét. Skulle kommunernes tilsyn gå på smitteforhold i boliger generelt, åbner det op for, at langt flere forhold undersøges. Skal der fx føres tilsyn med smitteforhold i kollegier med fælleskøkkener, bofællesskaber eller generelt store husstande? Det vil gøre opgaven anderledes udfordrende.

Mens samfundet nu genåbner, foreslår regeringen at forlænge visse restriktioner. Det, mener KL, er en dårlig idé. Det har aldrig været meningen med den midlertidige lovgivning, corona har ført med sig. Regeringen har således nu fremsat lovforslag om at se bort fra den oprindelige solnedgangsklausul og forlænge den midlertidige lov om tilsynet med boliger. Kommunerne ønsker ikke denne opgave, der er forbundet med at skulle dukke uanmeldt op i folks hjem.

LÆS OGSÅ: FH og DA i fælles front: Nedsæt en taskforce, der skal hjælpe myndighederne med retningslinjer

Morten Skov fra Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH) forslog for nyligt, at et fremtidigt tilsyn med boliger, der stilles til rådighed af arbejdsgivere, permanent placeres i Arbejdstilsynet. I og med, at vi ikke mener, det er en oplagt opgave for kommunerne, skal vi heller ikke kloge os på, hvor og hvordan den løftes. Men da den nuværende aftale udløber, er overvejelsen relevant og aktuel.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR