A4 Beskæftigelse
Køb abonnement

Danske A-kasser om KL’s beskæftigelsesudspil: "Det er et nødråb"

10. november 2022 kl. 6.00
KL præsenterede i sidste uge deres udspil til gentænkning af beskæftigelsesindsatsen. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Verner Sand Kirk, direktør for Danske A-kasser, mener Kommunernes Landsforenings nye beskæftigelsesudspil er et forsvar mod den massive kritik af jobcentrene.

Allerede få timer efter de sidste stemmer til Folketingsvalget var talt op, kunne Kommunernes Landsforening (KL) præsentere et udspil med fem anbefalinger til at gentænke den aktive beskæftigelsesindsats. 

LÆS OGSÅ: Leder i jobcenter: "Igen og igen laver man regler, der taler fuldstændigt imod den meningsfulde vejledning"

Tidspunktet var ikke tilfældigt. KL blander sig ikke i valgkampen, ej heller i den heftige debat, der har været i forbindelse med, at flere partier mener, der kan spares milliarder på beskæftigelsesindsatsen. 

Verner Sand Kirk, direktør for Danske A-kasser, mener derfor, at udspillet skal opfattes som et forsvar mod den massive kritik, der har været, snarere end et egentligt udspil.  

“Jeg opfatter det som et nødråb. De er kommet i skudlinjen. Der er for mange sager om mennesker, der ikke er blevet behandlet ordentligt. Nu vil de gerne fortælle de politikere, der kritiserer dem, at problemet er skabt af dem.”

Beskæftigelsesindsatsen fungerer

Udspillet fra KL adskiller sig fra partierne ved ikke at give bud på besparelser. Og modsat de politiske udspil indeholder KL's udspil beskrivelser af, at den aktive beskæftigelsesindsats rent faktisk fungerer godt i Danmark. 

Blandt andet står der i udspillet, at Danmark er det land, hvor ledige hurtigst kommer i job. 

Det er da dybt uretfærdigt, at jobcentrene får kritik for at gøre det, som politikerne vil have dem til. Hvis der er nogle, der fortjener ros for at ledigheden er så lav, så er det da jobcentrene
Verner Sand Kirk, direktør i Danske A-kasser

KL pointerer også, at den aktive beskæftigelsesindsats er en væsentlig årsag til, at rigtig mange har fået hjælp til at komme i job, og at Danmark i dag har en sund og robust økonomi. 

Verner Sand Kirk forstår, at jobcentrene har behov for at forsvare sig. 

“Det er da dybt uretfærdigt, at jobcentrene får kritik for at gøre det, som politikerne vil have dem til. Hvis der er nogle, der fortjener ros for, at ledigheden er så lav, så er det da jobcentrene.” 

Mere digitalisering og frihed

Anbefalingerne fra KL går blandt andet på, at der skal være en højere grad af digitalisering, at der skal være større frihed og tillid til, at medarbejderne bruger deres faglighed, og at indsatsen fortsat skal være kommunal. 

Intet i selve udspillet overrasker Verner Sand Kirk, der kalder det “tyndt”. 

“Det er KL’s DNA at pege på frihed til kommunerne. Det er ikke mærkeligt. Men jeg synes sagtens, man kan diskutere, om indsatsen skal være regional, eller om a-kasserne skal tage sig af de forsikrede ledige.” 

Det blev i sommer aftalt, at dagpengemodtagernes kontakforløb i de første tre måneders ledighed overgår fra jobcentrene til a-akasserne. Det skal ske fra 2024. 

Politikerne har med den ene hånd lovgivet meget detaljeret, mens de med den anden hånd kritiserer jobcentrene for at følge reglerne
Pia Lund Jeppesen, næstformand HK Kommunal

KL argumenterer i udspillet for, at det er kommunerne, der kender det lokale arbejdsmarked. De skriver også at “kommunerne er dem, som har forudsætningerne for at arbejde helhedsorienteret med borgere, der har komplekse udfordringer, og som har behov for en indsats på tværs af beskæftigelses-, sundheds- og socialområdet.”

Netop det er et argument for at lade a-kasserne overtage ansvaret, mener Verner Sand Kirk: 

 “20 procent af de borgere, der er tilknyttet jobcentret, er dagpengemodtagere, som ikke har behov for den indsats. De fleste af dem finder selv et arbejde. Så hvis a-kasserne tog sig af dem, ville der være bedre tid til, at kommunerne kunne tage sig endnu bedre af den store gruppe, der har problemer udover ledighed.” 

Går i den rigtige retning

Hos HK Kommunal, der organiserer størstedelen af jobcentermedarbejderne, er vurderingen fra næstformand Pia Lund Jeppesen, at “udspillet går i den rigtige retning”. 

“Det vigtigste budskab er, at tilliden skal tilbage til medarbejderen og til borgeren,” siger næstformanden og udtrykker samtidig dyb bekymring for de milliardbesparelser, som partierne foreslog. 

“Politikerne har med den ene hånd lovgivet meget detaljeret, mens de med den anden hånd kritiserer jobcentrene for at følge reglerne.”

Man troede, man kunne spare halvdelen af medarbejderne væk, men så brød vores skattesystem nærmest sammen. Tænk bare på udbytteskattesagen
Pia Lund Jeppesen, næstformand HK Kommunal

Pia Lund Jeppesen frygter, der kan ske det samme på jobcentrene, som der skete i Skattestyrelsen, da man i 2005 flyttede ansvaret for at kræve skat ind fra kommunen til staten, og sparede 5.000 medarbejdere væk. 

“Man troede, man kunne spare halvdelen af medarbejderne væk, men så brød vores skattesystem nærmest sammen. Tænk bare på udbytteskattesagen.” 

Trætte af at blive skudt på

Pia Lund Jeppesen bakker også op om, at KL i udspillet lægger op til, at der skal være en højere grad af digitalisering. 

“Vi så under coronakrisen, at det fungerede fint for nogle borgere, mens en pæn gruppe af andre borgere følte sig bedst hjulpet via fysiske møder med sagsbehandlerne. Vores seneste erfaringer er, at de digitale løsninger kun bør anvendes, hvor de giver mening for både borgere og beskæftigelsesmedarbejdere.”

Frygter du ikke, den del vil betyde færre medarbejdere? 

“Nej, for digitaliseringen kan aldrig stå alene.” 

Selvom HK Kommunal finder gode takter i udspillet, ville hun gerne have tilføjet en afklaringsgaranti på et år for borgerne. 

LÆS OGSÅ: KL med nyt beskæftigelsesudspil: "Lad os starte helt forfra"

Hvordan oplever dine medlemmer debatten? 

“De er trætte af at blive skudt på fra alle sider. De oplever, at vidensniveauet om, hvad jobcentrene beskæftiger sig med, er bekymrende lavt blandt politikerne. 

Mere fra A4 Beskæftigelse

GDPR