
Brud på lovgivningen gennem længere tid. Borgere, der sidder fast i systemet uden at få den nødvendige hjælp. Ansatte, der arbejder over dagligt og kolleger, der bryder ud i gråd, fordi sagsbunkerne er blevet for store.
Sådan en konklusion kom Arbejdstilsynet med, da det tilbage i januar i år var på besøg hos Jobcenter Vordingborg.
Tilsynet kunne konstatere, at arbejdsmiljøet i jobcentrets sygepengeafdeling og jobafklaringsafdeling er så dårligt, og at det er direkte sundhedsskadeligt for de ansatte. Tilsynet mistænkte brud på arbejdsmiljøloven, og derfor ingik jobcentret en aftale med tilsynet om at løse problemerne i de to afdelinger selv.
LÆS OGSÅ: Jobcentre på stribe tilbydes aftaler med Arbejdstilsynet
Om forholdene i jobafklaringsafdelingen skriver Arbejdstilsynet følgende i et tilsynsdokument, A4 Beskæftigelse har fået aktindsigt i:
”Ledelse og ansatte oplyste, at ansatte siden foråret 2022 har været påvirket af stor arbejdsmængde og tidspres, bl.a. grundet et tidskrævende oprydningsarbejde i mange sager, hvor lovgivning ikke var blevet overholdt længe, og hvor borgere fx ikke er blevet sendt videre i systemet.”
Jobafklaringsafdelingen har været hårdt ramt af stor udskiftning, og medarbejdere har skullet bruge mange ressourcer på at lære nye op. Det har haft den konsekvens, at de selv er kommet bagud med opgaverne.
Flere ansatte i afdelingen oplever samtidig, at arbejdsforholdene går ud over privatlivet. De ansatte beretter, at de sover dårligt og har svært ved at slippe arbejdsopgaverne, når de har fri.
Mister overblik over borgere
I sygedagpengeafdelingen er situationen stort set den samme. Her har arbejdspresset stået på i halvandet år, og medarbejderne har løbende haft 15-20 flere sager i deres sagsstamme, end de plejer. Afdelingen har mange borgere igennem systemet, og det skaber et pres, der er svært at håndtere for den enkelte medarbejder, fremgår det af aktindsigten.
"Ansatte oplyste, at de har mistet overblik over sagsstammer og borgere, fx hvornår hvilke borgere skal revurderes, og hvornår de skal indkalde til samtaler, så de overholder deres rettidighed. Hver 14. dag kommer der en mail med en opgørelse af, hvilke sager de er bagud med, men ansatte oplyste, at det kan være svært at overskue at forholde sig til mailen," står der i tilsynsdokumentet.
LÆS OGSÅ: Refleksiv sparring giver arbejdsglæde: Jobcenter har sat samtalesaloner i kalenderen
Også i sygedagpengeafdelingen har arbejdsmiljøet haft personlige konsekvenser. Ansatte oplyser til Arbejdstilsynet, at de har svært ved at følge med i arbejdstempoet, og at der er overarbejde næsten dagligt. Andre oplyser, at de har mindre overskud, kortere lunte, er mere grådlabile og har sværere ved at huske borgerne.
Ansættelsesstop gør det svært
Jobcenter Vordingborg har fået frist til årets udgang, hvor problemerne skal være løst, fortæller afdelingsleder Henriette Durup Johansen.
Hun vil gøre sit til at sikre, at afdelingerne får styr på arbejdsmiljøet inden året er omme.
"Vi har løbende lavet en handlingsplan, som vi følger, og som medarbejderne også har været en del af. Jeg synes, vi gør, hvad vi kan under de vilkår, vi har," siger hun til A4 Beskæftigelse.
Den samlede ledergruppe har et ansvar for, at situationen er, som den er. Vi skal selvfølgelig sikre, at vi har et sundt og sikkert arbejdsmiljø
Henriette Durup Johansen, afdelingsleder, Jobcenter Vordingborg
Henriette Durup Johansen fortæller, at man har tilført de pressede afdelinger flere medarbejdere fra andre teams i jobcentret. Og så har man bedt direktionen i Vordingborg Kommune om at få ansat nogle flere på trods af ansættelsesstop i jobcentret. Man har også forsøgt at prioritere knivskarpt i opgaverne, så sagsbunkerne, hvor de er størst, kan blive bragt ned.
Øvelsen er svær, understreger Henriette Durup Johansen. Men som leder har hun også selv et ansvar for det dårlige arbejdsmiljø, erkender hun.
"Den samlede ledergruppe har et ansvar for, at situationen er, som den er. Vi skal selvfølgelig sikre, at vi har et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Som ledelse prøver vi også at være tættere på medarbejderne – ikke fordi vi ikke har været det hele tiden – men vi forsøger at understøtte medarbejderne så godt, vi kan," siger hun.
Fagforening: Kæmpe problem
I Dansk Socialrådgiverforening genkender man de beskrevne arbejdsforhold fra Jobcenter Vordingborg. Sådan er situationen også andre steder, og det er et kæmpe problem, mener fagforeningens forkvinde, Signe Færch.
"Det betyder, at man risikerer at blive syg af at gå på arbejde. Men det er også et problem, for det rammer kvaliteten i den hjælp, man leverer til borgerne. Det kan vi se helt entydigt, når vi kigger på beskæftigelsesindsatsen," siger hun til A4 Beskæftigelse og uddyber:
"En forudsætning for at lave et godt stykke arbejde og overholde lovfristerne er, at man har en jordisk chance for at kunne gøre det," siger Signe Færch.
Et aftaleforløb, som Jobcenter Vordingborg har indgået, er et nyt redskab i Arbejdstilsynets værktøjskasse, hvor arbejdspladser inden for en tidsfrist selv løser et arbejdsmiljøproblem - vel at mærke uden at få besøg af tilsynet, mens arbejdet er i gang. Flere jobcentre har det seneste år fået tilbudt en sådan aftale med Arbejdstilsynet.