Metal til Gitte Redder:
Skuffende, at du ikke kan gennemskue, hvorfor vi ikke sympatikonfliktede mod Ryanair

Gitte_baekkelund2
6. sep. 2022 06.15
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

FAGLIG KOMMENTATOR GITTE REDDER har begået en klumme om overenskomster i luftfarten, som desværre indeholder flere fejl og mangler, som jeg gerne vil præcisere her.

Det er forkert, at Henrik Thyregod fra Metal Luftfart har holdt møde med Ryanair i Billund. Gitte Redder dækker sig ind med, at Berlingske har skrevet det tidligere. Det gør det dog ikke korrekt – og det er Berlingske i øvrigt blevet informeret om flere gange.

LÆS OGSÅ: Gitte Redder: Hvor længe kan Ryanair flyve uden overenskomst i Danmark?

En af de vigtigste opgaver for en rigtig fagforening er at organisere medlemmer. Når man har organiserede medlemmer, kan man presse arbejdsgiveren til at forbedre løn- og arbejdsvilkår og lave en god overenskomst for medlemmerne. Henrik Thyregod har på vegne af Metal Luftfart mødtes med piloter, som flyver for Malta Air, der er ejet af Ryanair, for at organisere dem. Det var derfor ikke et møde med Ryanair – ligesom man heller ikke holder møde med PostNord, når man taler med sit postbud.

HVIS DANSK METAL FÅR MULIGHED for at lave en overenskomst med Malta Air og løfte medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår, så gør vi det meget gerne. Det er en fagforenings fornemmeste opgave. Rigtige fagforeninger repræsenterer sine medlemmer og forsøger at lave en overenskomst for dem. Dansk Metal har rigtigt mange medlemmer i Malta Air – f.eks. er samtlige piloter medlemmer af Dansk Metal. Vi er i øvrigt ikke bekendte med, at FPU har medlemmer i Malta Air. Når man ved det, bliver præmissen for Gitte Redders indlæg lidt besynderlig.

Det er svært at bede sine medlemmer om at udvise sympati med nogen, de er så sure på
Keld Bækkelund, forhandlingschef i Dansk Metal

Da Dansk Metal og 3F valgte at vende tommelfingeren nedad og afstå fra at hjælpe FPU i en sympatikonflikt, hang det tæt sammen med, at FPU havde angrebet piloternes og kabinepersonalets overenskomster i SAS. Det er svært at bede sine medlemmer om at udvise sympati med nogen, de er så sure på. Og det var og er vores medlemmer i lufthavnen.

LÆS OGSÅ: Luftkrig i SAS spreder sig til fagbevægelsen: Strid mellem forbund giver anspændt stemning

De har nemlig været vidne til, at deres kolleger er blevet sendt på gaden og deres egne løn- og arbejdsvilkår er blevet forringet, fordi FPU hjalp SAS med at omgå de eksisterende overenskomster, så SAS i stedet kunne lave nye overenskomster i datterselskaber, der var oprettet til lejligheden. De nye overenskomster i datterselskaberne blev lavet, uden at FPU havde organiserede medlemmer – det var tomme selskaber. Det var et direkte angreb på den danske model. Og det var grundlæggende det, som sommerens konflikt mellem piloterne i Dansk Metal og SAS handlede om. Hvis det ikke var blevet stoppet – hvor kunne det så ellers ske på det danske arbejdsmarked?

NÅR MAN HAR LAVET den slags, så er det lidt friskt at komme og bede om sympati. Og det er ærligt talt skuffende, at Gitte Redder ikke kan gennemskue det og får det til at fremstå som om, at der var ”pludselig ingen hjælp at hente” fra Metal og 3F, og at sommerens overenskomstaftale med SAS er ”gift for FPU’s overenskomster med SAS-datterselskaberne Connect og Link”. Lad os lige få historikken på plads, tak.

Det er jo til skade for hele FH-fællesskabet, når fagforeninger går i pressen med interne uoverensstemmelser
Keld Bækkelund, forhandlingschef i Dansk Metal

Så er der den såkaldte grænsesag, som FPU med bulder og brag er gået i pressen med, og som Gitte Redder også gentager i sit indlæg. Vi er selvfølgelig åbne for dialog med FPU, men vi undrer os over, at de går i pressen på den måde. Det er jo til skade for hele FH-fællesskabet, når fagforeninger går i pressen med interne uoverensstemmelser. Vi har meget svært ved at se, at der er en grænsesag. Der er ikke en grænseaftale, og de fagforeninger, som har fusioneret med Dansk Metal, har organiseret piloter og kabinepersonale i cirka 70 år.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].