Erhvervsskoleelever: 3 grunde til erhvervsuddannelsernes faldende ansøgertal

Lena_Hahn_Atzen_tjenerelev_og_Gry_Sandholdt_SOSU_assistent_rollemodeller_Foto_privat_collage_963_px_tre_to
19. maj 2023 06.30
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

DA VI SKULLE VÆLGE ungdomsuddannelse, kendte vi ikke til erhvervsuddannelser. Så det kommer ikke bag på os, at ansøgertallet igen i år er lavt.

Hvad har vi unge så brug for, når vi skal vælge uddannelse?

Det er et komplekst spørgsmål. Men vi vil pege på tre ting, som spiller ind, nemlig: fordomme, manglende viden om erhvervsuddannelser og de unges tvivl. 

Nedbryd fordommene om erhvervsuddannelser

Vi har selv mødt fordomme om erhvervsuddannelser mange gange. Og den med, at det er uintelligente mennesker, der tager en erhvervsuddannelse, lever stadig i bedste velgående. 

Vi skal væk fra fortællingen om, at det er en andenrangsuddannelse. Droppe opfattelsen af, at erhvervsuddannelserne er for dem, der ikke er gode nok til gymnasiet.

LÆS OGSÅ: Lærer: Vores uddannelsessystem reproducerer den fordom, at erhvervsskolerne er for de dumme

Nej, erhvervsuddannelserne skal være det klokkeklare valg for dem, der vil kæmpe for, at Danmark når i mål med den grønne omstilling, være velfærdshelte, der giver nærvær og omsorg til vores ældre eller sørger for, at Danmark fortsat er et land med spiseoplevelser i særklasse.

En del lærere, vejledere og forældre mangler helt basal viden om, hvordan erhvervsuddannelserne er skruet sammen
Lena Hahn Atzen og Gry Sandholdt, rollemodeller EEO og Vejen til en Erhvervsuddannelse

Vi skal vise, at der ikke kun er prestige i de akademiske uddannelser. Fordommene er nemlig en af de barrierer, der får unge til at droppe overvejelserne om en karriere som faglært. Det er på tide at få gjort op med dem.  

Giv vejledere, lærere og forældre mere viden

Når vi er ude på landets skoler og fortælle om erhvervsuddannelser, så oplever vi mange skoleelever, der ikke ved, at erhvervsuddannelser er en blanding af at lære på skolebænken, og lære imens du er i gang med din uniform på. Vi har selv i vores egen skoletid oplevet, hvordan alle pegefingre pegede i retning af gymnasiet, imens ingen pegede på erhvervsuddannelserne. 

En del lærere, vejledere og forældre mangler helt basal viden om, hvordan erhvervsuddannelserne er skruet sammen. Fagpersoner og forældre kan ikke vælge uddannelse for de unge, men de kan præge de unges valg. De skal vise de unge alle de døre, som erhvervsuddannelserne åbner. For uddannelse kan altid betale sig. 

LÆS OGSÅ: Ny rapport om sosu-uddannelsers image: Unge tror, man bare “tørrer røv”

Mange unge tror, de bliver fastlåste i den samme uddannelse. Men vi kender mange, der har gennemført en erhvervsuddannelse og derefter har videreuddannet sig. Fra elektriker til ingeniør. Fra tømrer til bygningskonstruktør. Fra SOSU-assistent til sygeplejerske. Og fra veterinærsygeplejerske til dyrlæge. 

Der skal laves en stærkere kobling fra erhvervsuddannelserne og til videreuddannelse og universiteterne. Og det skal vejledere, lærere og forældre, der er tæt på de unge, være med til at formidle. Fortæl de gode historier. Vis eksemplerne på kombinationerne og de nogle gange kringlede uddannelsesveje. Det vil åbne de unges øjne for, at verden ligger åben med en erhvervsuddannelse.

Giv plads til tvivlen

Der er masser af pres på unge i dag. Og to ud af tre unge er bange for at vælge forkert i livet, viser en analyse fra Dansk Ungdoms Fællesråd. Og vi husker selv tydeligt presset, da vi skulle vælge uddannelse. Følelsen af at skulle træffe et endegyldigt valg. At have ét skud i bøssen. Og angsten for at fejle, hvis ikke det alligevel var det rigtige valg for én. 

Det bekvemme valg var at følge efter de mange andre klassekammerater, der skulle i gymnasiet. Det var bare slet ikke det rigtige valg for os. Med mere viden er der måske flere, der ønsker at blive faglærte. Og måske skal vejledere, lærere og forældre også blive bedre til at tale om, at det også er ok at vælge forkert.

LÆS OGSÅ: Stor kortlægning dykker ned i frafald og omvalg på erhvervsuddannelserne

Så vores råd lyder: Nedbryd fordomme om erhvervsuddannelserne og fortæl alle de gode historier. Prioritér mere vejledning og information om erhvervsuddannelserne. Og tag snakken om, at det er ok at vælge forkert, da man ikke altid lander på rette hylde i første forsøg. 

Alle unge skulle bare vide, at der er nogle vildt spændende jobs derude. De kan komme til at lege med droner, være med i filmproduktion, arbejde med vindmøller, give ældre mennesker nærvær og oplevelser eller udvikle klimavenlige mælkeprodukter. 

Vi er vildt glade for vores erhvervsuddannelser, og vi håber, at flere unge får lyst til at gå den vej.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].