Skandaleramt IT-system udløser sygemeldinger og opsigelser på landets professionshøjskoler

20220905-203558-L-1920x1280we
IT-systemet Esas er årsag til stor frustration på landets professionshøjskoler. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Manglende arbejdsglæde og en række opsigelser er blandt konsekvenserne af fejl i IT-systemet Esas. En opdatering skal i næste måned udbedre problemerne, men medarbejderne har ikke længere tiltro til firmaet bag.

Sygemeldinger, opsigelser og medarbejdere, der går grædende hjem.

Det er blot nogle af de konsekvenser, som IT-systemet Esas har medført på landets professionshøjskoler.

Da systemet blev udrullet i 2020 som efterfølgeren til SIS-systemet, blev det præsenteret som den længe ventede løsning, der skulle skabe overblik og lette arbejdet for de administrative medarbejdere.

Men i stedet fik man et system, som blandt andet har problemer med at registrere antallet af studerende på de forskellige årgange.

"Vi kan simpelthen ikke stole på systemet. Vi har efterdønninger af gammel data og ny data, som ikke passer sammen. Så derfor har vi sideløbende vores egne Excel-ark, som vi må arbejde i," lyder det fra Pernille Wagner, der er studieadministrativ koordinator på Københavns Professionshøjskole og tillidsrepræsentant for medarbejderne i studieadministrationen.

De store problemer med Esas har tvunget flere af de administrative medarbejdere til at arbejde uden for normal arbejdstid, herunder i weekender og ferier, for at udføre manuelle rettelser, siger Pernille Wagner.

Denne ekstra arbejdsbyrde har flere steder ført til overbelastning og stress blandt personalet, hvilket har resulteret i adskillige sygemeldinger og opsigelser. På Københavns Professionshøjskole er flere af de studieadministrative medarbejdere desuden gået grændende hjem, fortæller Pernille Wagner.

"Der er ingen arbejdsglæde. Det eneste, folk taler om, er, at det her system er et lortesystem, og folk bliver pressede. Flere medarbejdere er kede af det, og de bliver mere syge, end de plejer at være," lyder det fra Pernille Wagner.

På Københavns Professionshøjskole har flere medarbejdere i studieadministrationen sagt op som direkte konsekvens af problemerne med Esas.

"Vi har også haft et påbud på grund af arbejdspres, og folk har arbejdet sindssygt meget over. Nogle gør det stadigvæk. Så det har været nogle hårde år," fortæller hun videre.

Skolerne står med millionregning

Problemerne med forkert data i Esas har blandt andet betydet, at det ikke har været muligt for professionshøjskolerne nøjagtigt at indberette, hvor mange taxameterpenge, de er berettiget til. Institutionerne har derfor været tvunget til at estimere og gætte sig frem til de nødvendige midler, hvilket har skabt stor usikkerhed ude på skolerne.

Professionshøjskolernes økonomi er i forvejen presset af det faldende antal studerende, påpeger ressourcedirektør på Københavns Professionshøjskole, Søren Erichsen. 

"Pengemangel på grund af færre studerende bør være den udfordring, vi koncentrerer os om, men her har vi skullet bruge ekstra tid og ressourcer på problemer med Esas," siger Søren Erichsen.

Et fortroligt notat, som Altinget kom i besiddelse af i februar, viste, at den samlede ekstraregning for problemerne med Esas foreløbigt løb op i 35 millioner kroner for uddannelserne, der bruger IT-systemet.

Det var Uddannelses- og Forskningsministeriet, der i 2020 besluttede, at modernisere IT-infrastrukturen på landets professionshøjskoler. Målet var at erstatte det eksisterende IT-system, SIS, med det nye Esas, udviklet af Netcompany.

Thomas Andersen, der er partner i Netcompany og ansvarlig for Esas, erkender i et skriftligt svar til A4 Aktuelt, at der er problemer med taxameterindberetningen, men skriver samtidig, at "langt hovedparten af systemet kører, som det skal".

"Det er vores opfattelse, at mange af de problemer, der henvises til i de seneste artikler, enten er afhjulpet eller er i proces med at bliver afhjulpet, og institutionerne har hele tiden været tæt involveret i processen omkring problemer. Derudover er det vigtigt at påpege, at der løbende er kommet nye opgaver til projektet - blandt andet efter ønske fra professionshøjskolerne, som har været tæt involveret fra start," lyder det Thomas Andersen.

Flere professionshøjskoler lider

På professionshøjskolen UC Syd mærker medarbejderne også problemerne med Esas, og på grund af IT-systemet er skolens administrative medarbejdere efterladt med en markant større arbejdsbyrde.

"Vores medarbejdere står i en situation, hvor de langt hen ad vejen skal arbejde med work-arounds og selv finde løsninger internt. Det betyder også, at vi laver tingene manuelt, og på den måde øges arbejdsbyrden markant," fortæller Tine Jessing Hvass, studiechef hos UC Syd.

Her har en af skolens "nøglemedarbejdere" opsagt sin stilling på grund af problemerne med Esas, lyder det fra studiechefen. Og der er flere medarbejdere, som påvirkes negativt af IT-systemets mangler.

"Problemerne med Esas giver jo en masse frustrationer. Motivationen, arbejdsglæden og gejsten bliver påvirket af det hele tiden," siger Tine Jessing Hvass og uddyber, at hun og den øvrige studieadministrative ledelse derfor bruger meget tid på at motivere medarbejderne.

A4 Aktuelt har også talt med professionshøjskolen Absalon, som melder om de samme problemstillinger, hvilket også her har konsekvenser for medarbejderne.

På VIA University College, som var en del af pilotprojektet med Esas, kan man ligeledes genkende nogle af IT-problemerne. Her oplever skolens studieadministrative medarbejdere dog ikke mistrivsel og sygemeldinger på den baggrund, fortæller afdelingens arbejdsmiljørepræsentant, Marianne Østergaard Rasmussen.

Kræver politisk handling

Problemerne med Esas har været så voldsomme, at professionshøjskolerne i samarbejde med Danske Erhvervsakademier og de Maritime Institutioner, som også bruger IT-systemet, tilbage i maj sendte et fælles brev til uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M).

LÆS OGSÅ: Skoler kræver svar fra ministeriet: Dybt bekymrede for, at ekstraregning for forfejlet IT-system ender hos os

Her krævede uddannelsesinstitutionerne, at ministeren kom på banen i sagen, og at ekstraregningen for problemerne med Esas ikke landede på deres bord.

I HK Stat Hovedstaden, der organiserer flere af de studieadministrative medarbejdere, peger man også på politikernes ansvar for at hjælpe skolerne med de omfattende problemer med Esas.

Der bør afsættes ressourcer til at løse de tekniske udfordringer og desuden gives flere midler til skolerne i mellemtiden, fortæller Dennis Alex Jørgensen, formand for HK Stat Hovedstaden.

"Hvis ikke politikerne gør noget, bliver skolerne sat langt tilbage i opgaven med at sikre nye studerende og uddannet arbejdskraft," siger Dennis Alex Jørgensen.

Ny opdatering til august

Netcompany har meddelt, at de i næste måned kommer med en opdatering, der gerne skal forbedre brugeroplevelsen af Esas.

For Pernille Wagner er det dog for sent at rette op på den svækkede tillid, skolernes medarbejdere har til IT-systemet, og derfor har hun ikke meget tiltro til den nye opdatering.

"Når man er blevet ramt, og man har været i kontakt med Netcompany så meget, som vi har, og man har oplevet gang på gang, at de simpelthen ikke hører, hvad man siger, så har man jo ikke særlig meget tiltro til, at det nye system skal blive bedre," lyder det fra Pernille Wagner.

A4 Aktuelt har forsøgt at få et interview med uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), men grundet sommerferie har hun ikke haft mulighed for at svare på spørgsmål om sagen.

Ministeriet henviser i stedet til ministerens svar på et §20-spørgsmål om Esas, hvor hun kalder udfordringerne med IT-systemet for "meget beklagelige".

"Jeg er meget optaget af de udfordringer, som uddannelsesinstitutionerne har som følge af brugen og udviklingen af det studieadministrative system Esas," lyder det blandt andet i svaret fra ministeren.

GDPR