Patienter led under lukket sundhedsvæsen: Millioner udbetalt
Der er udbetalt erstatning i mindst 15 sager, fordi patienter har lidt under nedlukninger i sundhedsvæsenet under coronapandemien.
Det viser en opgørelse, som B.T. har fået aktindsigt i hos Patienterstatningen.
Her er der blevet søgt 15 sager frem, og de er alvorlige, vurderer Karin-Inger Bast, der er direktør i Patienterstatningen.
- Vi er i den mere alvorlige kategori, og nogle er desværre også døde, siger hun til B.T.
En syv måneder gammel pige blev blandt andet undersøgt på en børneafdeling. Hun havde feber, høje infektionstal og et forhøjet antal blodplader, men blev sendt hjem uden yderligere undersøgelser. En måned senere døde hun.
Hendes forældre er blandt dem, der har fået erstatning, fordi sundhedsvæsenets nedlukning har påvirket, hvilken behandling pigen fik.
Blandt sagerne er også tre, hvor Patienterstatningen har afgjort, at patienten har lidt skade, fordi deres kræft blev diagnosticeret senere, end den burde være.
En kvinde, der siden er diagnosticeret med livmoderhalskræft, fik af sin læge at vide, at hun skulle henvende sig, når coronasituationen var ovre. Det gjorde, at hun først fik kræftdiagnosen tre måneder senere.
Indtil videre er der udbetalt 3,6 millioner kroner, men Karin-Inger Bast forventer, at det tal stiger. Man kan søge erstatning i tre år efter hændelsen, og mange venter ifølge direktøren længe med at søge.
Det kan eksempelvis skyldes, at patienterne først fokuserer på helbredet, inden de søger om erstatning.
Danske Regioner har sendt et skriftligt svar, hvor det påpeges, at regionerne har lært noget under corona.
- Fra første til anden bølge blev regionerne for eksempel i stand til at håndtere et større pres med en mindre håndfast nedlukning af anden aktivitet på hospitalerne, skriver Danske Regioner til B.T.
/ritzau/