Arbejdsmiljørådgiverne var lukningstruet: Nu skal Jan Steenhard og ny bestyrelse vende udviklingen

JFS_joblife_700x500_acf_cropped
Ny bestyrelsesformand for Arbejdsmiljørådgiverne Jan Steenhard. Foto: Pressefoto
Brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne har konstitueret sig med nye bestyrelse. Jan Steenhard fra Joblife skal som ny bestyrelsesformand vende udviklingen efter et yderst svært 2020, hvor populær konference måtte aflyses.

Havde det ikke været for lønkompensation, var brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne måske fortid i dag.

Foreningen for professionelle arbejdsmiljørådgivere og konsulenter måtte i fjor corona-aflyse den populære AM-konference i november, hvor hundredvis af aktører inden for feltet normalt plejer at mødes til workshops, samtaler og vidensdeling.

Aflysningen var lidt af en mavepuster for brancheforeningen, der var tæt på at lukke, oplyser Jan Steenhard, der i slutningen af februar blev valgt som ny bestyrelsesformand for foreningen. Han afløser Jonna Pedersen fra Region Midtjylland.

- Det er klart, at hvis ikke vi havde haft kompensationsordningen, havde vi været tæt på at lukke, siger Jan Steenhard til A4 Arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: Arbejdsmiljørådgiverne presset økonomisk og må corona-udsætte populær konference

Sammen med den øvrige bestyrelse skal Jan Steenhard sætte kursen for foreningens fremtid. I bestyrelsen er man netop i gang med at lave en strategiplan, der skal styrke foreningen til de kommende år. Førsteprioritet er at få afviklet AM-konferencen i slutningen af august.

- Som det ser ud nu, skal konference afvikles fra den 29. august til den 31. august i år. Det er vigtigt for branchen at få den tilbage på landkortet, siger Jan Steenhard, der foruden at være bestyrelsesformand i Arbejdsmiljørådgiverne er CEO i virksomheden Joblife.

Han afviser samtidig, at det at fremrykke konferencen fra november, hvor den normalt afholdes, til august ikke sker på grund af en presset økonomi.

- Man kunne sagtens have valgt at afholde den i november, hvis det var det, man ville. Men vi har benyttet lejligheden til at fremrykke den til en periode, hvor mange af vores medlemmer har mindre travlt, end de normalt plejer at have det i november, som traditionelt er en stor måned for arbejdsmiljørådgivere, siger han.

Besparelser gik ud over direktør

Tidligere i år gik besparelser i Arbejdsmiljørådgiverne ud over daværende direktør for brancheforeningen, Arne Helgesen.

Hvordan sekretariatet, som direktøren er i spidsen for, skal se ud efter Arne Helgesens exit, vil Jan Steenhard ikke gå i detaljer med over for A4 Arbejdsmiljø. Lige nu er Arbejdsmiljørådgiverne fuldt optaget af at planlægge og få afholdt konferencen i sensommeren.

- Vi vil tage stilling til, hvordan sekretariatet skal bemandes efter konferencen. Vi forventer at være klar til at melde ud om vores strategi derefter, siger han.

Jeg tror ikke, virksomhederne forventer, at vi kommer tilbage til det gamle arbejdsliv, vi kendte før krisen. Vi bliver nødt til at tage det positive, vi har lært under coronakrisen og implementere det i den dagligdag, der venter når krisen er ovre
Jan Steenhard, formand, Arbejdsmiljørådgiverne

Forventer I, at I skal ansætte en ny direktør efter Arne Helgesen?

- Vi forventer at blive en meget stærkere forening, end vi er i dag. Det betyder også, at vi håber på at kunne retfærdiggøre et stærkt sekretariat.

Hvis I skal finde en ny direktør, skal I så ud og finde en til en lavere løn, end den Arne Helgesen fik?

- Hans løn var sikkert markedskonform, men det handler om, hvordan vi prioriterer tingene. Jeg vil ikke gå yderligere ind i lønspørgsmålet. Vi skal have den rigtige profil til den rigtige opgave, og så skal vi selvfølgelig have en økonomi i foreningen, der gør, at vi kan arbejde med de agendaer, vi gerne vil arbejde med. Vores evne til at påvirke omverdenen afhænger også af, hvilken økonomi vi har, lyder det fra Jan Steenhard.

Corona skaber varige forandringer i arbejdsmiljøet

2020 har generelt været et hårdt år for autoriserede arbejdsmiljørådgivere. På grund af coronakrisen har en del virksomheder været tilbageholdne med at hyre eksterne rådgivere til at hjælpe sig med arbejdsmiljøet.

Jan Steenhard forudser, at arbejdsmiljøindsatser vil komme højere op på virksomheders agenda, når krisen er slut.

Coronaen har nemlig været katalysator for varige forandringer i vores arbejdsliv, og mange forandringer vil ikke forsvinde, når vi kommer ud på anden side af pandemien, lyder hans forklaring.

- Jeg tror ikke, virksomhederne forventer, at vi kommer tilbage til det gamle arbejdsliv, vi kendte før krisen. Vi bliver nødt til at tage det positive, vi har lært under coronakrisen og implementere det i den dagligdag, der venter når krisen er ovre. Eksempelvis de positive elementer ved øget hjemmearbejde.

- Derfor er der i den grad brug for arbejdsmiljørådgivere i den implementeringsproces, der venter for virksomheder og arbejdspladser, siger Jan Steenhard.

LÆS OGSÅ: De 12 mest populære artikler fra A4 Arbejdsmiljø i 2020

Han forudser også, at bæredygtig arbejdsmiljøledelse i virksomhederne vil vinde indpas efter coronakrisen.

- Hvis en virksomhed har stort fokus på miljøet, tænker den typisk også på vilkårene for arbejdsmiljøet. Er det ikke tilfældet, er det nok på tide at komme i gang. Det bliver nok en trend, at indsatser for miljøet og det grønne område kommer til at gå hånd i hånd med arbejdsmiljøindsatserne.

Den nye konstituering i Arbejdsmiljørådgiverne betyder, at Lars Tornvig fra Human House og Marie Birk Jørgensen fra Arbejdsmiljø København bliver nye næstformænd.

Arbejdmiljørådgivernes bestyrelse

Bestyrelsen pr. 24. februar 2021:

Jan Steenhard, formand, Joblife A/S

Lars Tornvig, næstformand, Human House

Marie Birk Jørgensen, 2. næstformand, Arbejdsmiljø København

Jonna Pedersen, Region Midtjylland

Hanne Christensen, Projekthuset Aron

Flemming Pedersen, TeamArbejdsliv

Suppleanter:

Birgitte Glifberg, 1. suppleant, Glifberg Processer

Bent Würsching, 2. suppleant, ArbejdsmiljøEksperten

 

 

GDPR