
EKSPERTGRUPPEN BAG DEN NYE ungdomsuddannelse EPX beskriver selv uddannelsen som et træ: Stammen er de obligatoriske fag, grenene er studieretningerne, og rødderne er identitet og dannelse. Det billede rammer meget godt.
For hvis EPX skal lykkes, kræver det netop et stærkt træ: en solid stamme af faglighed, tydelige grene med praksisnære retninger og ikke mindst dybe rødder i unges trivsel, faglig stolthed og samarbejde med virkelighedens arbejdspladser.
Vi mangler faglærte – og især til den grønne omstilling
Vi står midt i en historisk grøn omstilling. Elinstallationer, varmepumper, ventilation, klimarenovering, digital styring af bygninger, som alt sammen kræver dygtige faglærte med stærke tekniske kompetencer. Men dem har vi for få af.
EPX har potentiale til at være en del af svaret på den udfordring. Men det kræver, at uddannelsen ikke bare bliver endnu en ny struktur i et allerede komplekst uddannelsessystem. Den skal være en reel vej ind i faglærte uddannelser og tekniske karrierer.
Stammen: Klar faglig retning og praksisnær undervisning
En stærk stamme bærer hele træet. For EPX betyder det, at fagligheden skal give de unge et solidt fundament og samtidig vise, hvad den viden kan bruges til i praksis.
LÆS OGSÅ: Lærerpanel mødtes kun med ekspertgruppen for EPX én enkelt gang: “Vi har været inddraget for lidt”
Derfor glæder vi os over, at ekspertgruppen i sine anbefalinger lægger vægt på, at undervisningen drives med tydeligt praktisk fokus, og at lærere deler konkrete erfaringer fra virkeligheden, samarbejde med virksomheder og lokalområder. Det er helt afgørende, hvis flere unge skal få øje på det attraktive i en erhvervsuddannelse.
Grenene: Tæt kobling til erhvervslivet
Grenene på EPX-træet skal pege ud mod virkeligheden. EPX kan blive en stærk løsning, hvis det lykkes at skabe et tæt og forpligtende samarbejde mellem skoler og virksomheder.
DEBATSERIE OM INDHOLDET PÅ EPX
Ekspertgruppens anbefalinger til det faglige indhold, strukturen og identiteten på EPX blev offentliggjort 15. december. Anbefalingerne bliver afsæt for kommende politiske forhandlinger om det faglige indhold på EPX.
Men anbefalingerne møder både modstand og opbakning blandt professionshøjskoler, erhvervsskoler, erhvervsakademier, den forberedende grunduddannelse (FGU), gymnasierne - og ikke mindst mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.
A4 Uddannelse har spurgt de forskellige aktører, hvad de konkret mener om anbefalingerne og bedt dem komme med konkrete nedslag. Denne debatserie viser deres forskellige synspunkter.
16. december: KP: Kun én gren peger tydeligt mod velfærdsuddannelserne på EPX
17. december: Tekniq: Plant EPX solidt – så unge får faglig power og trivsel i top
Hvis vi gør det rigtigt, vil EPX ikke kun give unge en uddannelse med relevante kompetencer, men også give virksomhederne en bedre adgang til de dygtige medarbejdere, de i stigende grad mangler.
Rødderne: Trivsel, fællesskab og faglig stolthed
Lad os bare blive i billedet med træet. For intet træ står stærkt uden rødder. Og for EPX er rødderne unges trivsel, relationer og oplevelse af mening med det, de lærer.
Hvis vi skal undgå fravalg, frafald og omvalg, må trivsel ikke være et bilag til reformen. Det skal være en grundpille.
Derfor er det positivt, at ekspertgruppen peger på faste klasser med færre elever, mulighed for to lærere i undervisningen og fokus på at skabe ungemiljøer på uddannelserne.
Politikerne skal vande anbefalingerne
Nu er det afgørende, at politikerne omsætter anbefalingerne til konkrete beslutninger.
Tekniq vil holde fokus på, at EPX bliver mere end flotte ord. Det skal være en uddannelse, der styrker unges trivsel og sikrer flere faglærte.
















