
DEN 15. DECEMBER FREMLAGDE en ekspertgruppe anbefalinger til den nye EPX-uddannelse. Der er bestemt gode takter i dem. Men der er desværre også en meget stor tidsel. Arbejdsgruppen foreslår nemlig at sænke adgangskravene til en række uddannelser – herunder pædagoguddannelsen – så dansk på B-niveau bliver tilstrækkeligt, når man søger ind med en 2-årig EPX. Det er den helt forkerte vej at gå.
LÆS OGSÅ: Ekspertgruppe anbefaler helt nye obligatoriske fag på EPX
Forskellen på de studerende, der kommer ind på pædagoguddannelsen med en STX, hvor man har fire fag på A-niveau herunder dansk, og en 2-årig EPX, hvor man kan nøjes med to fag på B-niveau og resten på C-niveau, bliver simpelthen for stor – med risiko for øget frafald.
Danskkrav bør fastholdes
Nu har vi fået anbefalingerne. Næste skridt er de politiske forhandlinger. Og her vil jeg give en klar opfordring til politikerne: Lad være med at lade jer lokke til at sænke niveaukravet i dansk. Der er væsentlig forskel på et A- og B-niveau i de gymnasiale fag – både i timetal og fagligt niveau.
DEBATSERIE OM INDHOLDET PÅ EPX
Ekspertgruppens anbefalinger til det faglige indhold, strukturen og identiteten på EPX blev offentliggjort 15. december. Anbefalingerne bliver afsæt for kommende politiske forhandlinger om det faglige indhold på EPX.
Men anbefalingerne møder både modstand og opbakning blandt professionshøjskoler, erhvervsskoler, erhvervsakademier, den forberedende grunduddannelse (FGU), gymnasierne - og ikke mindst mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.
A4 Uddannelse har spurgt de forskellige aktører, hvad de konkret mener om anbefalingerne og bedt dem komme med konkrete nedslag. Denne debatserie viser deres forskellige synspunkter.
16. december: KP: Kun én gren peger tydeligt mod velfærdsuddannelserne på EPX
17. december: Tekniq: Plant EPX solidt – så unge får faglig power og trivsel i top
19. december: Lederne om EPX: Et vigtigt (og tiltrængt) skridt for fremtidens unge
22. december: BUPL: Stor tidsel i EPX-anbefalinger
Og der er gode grunde til, at kravet til pædagoguddannelsen i dag er dansk på A-niveau – ligesom det er på lærer- og sygeplejerskeuddannelserne. Man skal nemlig være dygtig til at læse, skrive, formulere sig og analysere for at kunne sætte sig ind i pædagogisk teori om børns udvikling, understøtte deres sprog og samarbejde tværprofessionelt om familier i udsatte positioner.
Sænker man adgangskravet, sænker man uundgåeligt niveauet på pædagoguddannelsen. Godt nok kan man i dag komme ind på uddannelsen via kvote 2 med 4 HF-fag herunder dansk på A-niveau. Men denne mulighed er blandt andet tiltænkt voksne med erhvervserfaring – for eksempel en erfaren pædagogmedhjælper, som ønsker at tage en pædagoguddannelse, men som ikke har en gymnasial baggrund. Det skal dog aldrig være hovedvejen ind i pædagoguddannelsen.
Arbejdsgruppen er desuden nået frem til, at det er vanskeligt at klemme dansk A ind i en 2-årig EPX. Det sagde vi i BUPL allerede, før arbejdet gik i gang. Men nu foreslår man som en løsning at sænke adgangskravet i dansk til B. Det er altså ikke vejen til at få flere dygtige pædagoger i fremtiden.
Dygtige pædagoger er vigtige for kvaliteten
Alle ved, hvor vigtige dygtige pædagoger er for kvaliteten i vuggestuer, børnehaver, skoler og fritidsinstitutioner. Det viser blandt andet evalueringen af pædagoguddannelsen og de seneste kvalitetsundersøgelser af vuggestuer og børnehaver fra Danmarks Evalueringsinstitut og VIVE. Der er en klar sammenhæng mellem pædagogfaglighed og kvalitet i daginstitutionerne.
Og vi har set konsekvensen af, at man gennem årene har slækket på adgangskravene: Flere unge skal lære basale studiekompetencer på uddannelsen, hvilket tager tid fra relevant fagligt indhold. Og flere knækker nakken på studiet eller i det første job. For uagtet, at anbefalingerne til den nye EPX-uddannelse tilsiger noget andet, så er det vildt svært at blive en dygtig pædagog.
LÆS OGSÅ: BUPL: Ikke alle skal kunne blive pædagog
Det er ærgerligt og dybt bekymrende, at man med de nye anbefalinger endnu en gang signalerer, at arbejdet med børn og unge er mindre vigtigt end andre professioner. For vi har hårdt brug for flere studerende på pædagoguddannelsen. Men måden at få flere unge ind på uddannelsen er at gøre faget mere attraktivt og prestigefyldt.
I BUPL vil vi fortsætte kampen for, at pædagoguddannelsen får mere anerkendelse og prestige. Og vi vil gøre vores til, at de kommende pædagoger er godt klædt på til at løfte det store ansvar i en kompleks hverdag. Det starter allerede med at give de unge gode studieforudsætninger med fra ungdomsuddannelserne.
















