Københavns Kommune: Danmark har allerede et krav om at indtænke ”klimahensyn”, når der lovgives – Vi bør overveje at stille lignende krav om ”folkesundhedshensyn”

Katrine_Schjoenning_Tre_to_1920px
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Læs A4 Mediers regler for og krav til debatindlæg her. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Når der skal udarbejdes en ny folkesundhedslov, så er der brug for et bredere samarbejde og en ny tankegang, der ser folkesundhed som en rettighed, hvilket kan føre til en bedre sundhedssituation for alle danskere, skriver folkesundhedschef.

VI HAR DET GODT I DANMARK – vi lever i et rigt land, og vi nyder godt af blandt andet et stærkt socialt sikkerhedsnet og et godt sundhedsvæsen. Men når det kommer til danskernes generelle sundhed, kunne vi klare os bedre.

Vi ligger for eksempel dårligere end andre lande, vi typisk sammenligner os med, når der måles på middellevetid og kræftforekomst. Og ligesom i resten af Europa er vores sundhedsvæsen udfordret af mangel på arbejdskraft. Trods vores beskedne størrelse er der desværre også stor ulighed i sundhed blandt danskerne – både socialt og geografisk – og uligheden er ovenikøbet stigende.

LÆS OGSÅ: Ny sundhedsprofil skal danne grundlag for kommende forebyggelsesindsatser

Det kan vi gøre bedre – for både den enkelte dansker og for vores fællesskabs skyld. Og med den kommende folkesundhedslov er der lagt op til at styrke arbejdet med folkesundheden i Danmark. Bedre folkesundhed og mindre ulighed i sundhed er altafgørende for, at vi også i fremtiden kan have et godt sundhedsvæsen. For forebyggelse er bedre end behandling – både for samfundsøkonomien og for den enkelte.

ANDRE LANDE ER FORAN OS. Derfor er det fornuftigt at hente inspiration fra udlandet. Norge har haft en folkesundhedslov siden 2012, og herfra kan vi lære meget. En af fordelene ved den norske model er, at den forpligter kommunerne til at arbejde systematisk med forebyggelse og folkesundhed.

I den sammenhæng er lokale populationsdata vigtige, fordi de giver kommunerne mulighed for at identificere lokale behov og tilrettelægge målrettede indsatser. Systematisk indsamling af viden om trivsel og sundhed blandt børn, unge, voksne, seniorer og ældre bør derfor være et omdrejningspunkt i den kommende danske folkesundhedslov.

Debatserie: Hvad skal den nye folkesundhedslov indeholde?

Efter mange års efterspørgsel får Danmark med sundhedsreformen en folkesundhedslov fra 2027.

Loven skal udarbejdes med inspiration fra Norge, men ellers er det småt med konkrete ord om, hvad loven skal indeholde, og hvordan de 250 millioner kroner, der følger med, skal bruges. Men hvad er det særligt vigtigt, at politikerne inddrager i folkesundhedsloven, når forhandlingerne går i gang til næste år?

Det spørger A4 Sundhed en række aktører om i denne debatserie: Vil du bidrage, så send dit indlæg på maks 600 ord til [email protected].

Tidligere indlæg i serien:
- Lægeforeningen: Nødvendigt, at folkesundhedslov ikke kun forankres i kommuner og regioner – men også er et nationalt ansvar

- Dansk Erhverv: Vigtigt, at virksomheder, almene boligorganisationer og civilsamfundsaktører ses som værdifulde partnere til folkesundhedsloven

- Forsikring & Pension: Folkesundhedsloven skal hjælpe med overblik, viden om hinandens indsatser og offentlig-privat samarbejde om forebyggelsesindsatsen

- Silkeborg Kommunes input til ny lov: Det skal gøres lettere at træffe det sunde valg

- Dansk Industri og Scleroseforeningen i samlet opråb: Styrket samarbejde kan redde arbejdspladser for syge mennesker

- Diabetesforeningen kræver ny, uafhængig vagthund på folkesundhedsområdet

- SMVdanmark: Forebyggelse kan ikke længere være en politisk hensigtserklæring uden handling

- Anja C. Jensen til Christiansborg: Nu har I gylden mulighed for at rette op - anerkend stress som en sygdom i ny folkesundhedslov

- DGI: Folkesundhedsloven kan blive den vigtigste lov for vores velfærdssamfund. Men det kræver to centrale elementer

Men Norges folkesundhedslov har også sine begrænsninger, og aktuelt bliver den revideret – blandt andet ud fra et ønske om at styrke kravet til statslige myndigheder, så de fremover får samme krav om at arbejde systematisk med folkesundheden som kommuner og regioner.

LÆS OGSÅ: Norsk ekspert: Her er, hvad Danmark kan lære af Norges folkesundhedslov. Men I burde kigge mod et helt andet land

Vi kan meget i kommunerne. Men det er på statsligt niveau, at man har mulighed for at tage stilling til, om man for eksempel ønsker at regulere afgifter på fødevarer og begrænse muligheden for markedsføring målrettet børn og unge, for bare at nævne et par aktuelle eksempler.

Det er en lære, der kunne være værd tage med i det danske lovgivningsarbejde; Hvis vi for alvor skal rykke ved folkesundheden og uligheden i sundhed, bør vi forpligte hinanden – ikke bare i kommunerne men på alle niveauer i samfundet, skal vi samarbejde om at sikre gode rammer for folkesundheden. Både stat, regioner, kommuner og lokale fællesskaber.

Man kunne måske også overveje, om folkesundhedsarbejdet faktisk kan læne sig op ad den ”rettighedstankegang”, som vi kender fra sundhedsvæsenet?
Katrine Schjønning, folkesundhedschef, Københavns Kommune

Derfor kunne vi også lade os inspirere af Wales, hvor alle offentlige institutioner har en lovfæstet pligt til at fremme langsigtet trivsel og bæredygtighed. Det indebærer blandt andet, at andre sektorer skal tage hensyn til de sundhedsmæssige konsekvenser for fremtidige generationer, når de træffer beslutninger. I Danmark har vi allerede på klimaområdet et krav om at indtænke ”klimahensyn”, når der lovgives – man kunne overveje at stille lignende krav om, at ny lovgivning tager stilling til ”folkesundhedshensyn”?

VI KAN NÅ LÆNGERE, hvis vi tænker folkesundhed ind i andre arenaer end den rent ”sundhedsmæssige”. Hvis vi for eksempel gør en større indsats for at mindske luftforurening, prioriterer hurtig snerydning af cykelstier og etablerer sekundvisere i alle fodgængerovergange, så kan vi helt konkret bidrage til, at flere mennesker kan færdes trygt og aktivt i byerne.

Den tankegang forudsætter nye kryds mellem fagområder både nationalt, kommunalt og i den akademiske verden, hvor fokus bør være bredt og praksisnært.

Man kunne måske også overveje, om folkesundhedsarbejdet faktisk kan læne sig op ad den ”rettighedstankegang”, som vi kender fra sundhedsvæsenet? Den tankegang kan rumme alt fra, at alle børn har ret til et røg- og nikotinfrit fritidsmiljø, at alle har ret til et aktivt fritidsliv, og at alle ældre har ret til at kunne færdes ubesværet i det offentlige rum.

På den måde kunne vi løfte blikket lidt fra papiret fyldt med måltal og benchmarks og i stedet stræbe efter at give alle danskere en ”ret” til at kunne leve sundt.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR